Rabu, 15 Juli 2009

Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke 52

MAJLIS Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-52 yang bermula esok hingga 18 Julai adalah acara dinantikan mereka yang mengikuti perkembangan qari dan qariah serta ternanti-nantikan kemunculan mereka memperdengarkan bacaan merdu ayat al-Quran.

Bertempat di Dewan Canselor Universiti Teknologi Petronas, Tronoh, Perak, seramai 29 peserta mewakili 14 negeri bakal memeriahkan majlis yang mengajak umat Islam dan bukan Islam yang berminat untuk mendalami ilmu pembacaan al-Quran secara berlagu.

Malah, johan menunggu iaitu qari dan qariah yang kedua-duanya mewakili Perak turut mengambil bahagian kali ini. Mereka ialah johan Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-51, Shamsul Ariffin Saban @ Supian dan Sharifah Khasif Fadzillah Syed Mohd Badiuzzaman.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, berkata majlis yang diadakan setiap tahun itu berjaya mencapai hasrat meningkatkan ilmu pembacaan al-Quran dengan tajwid dan secara berlagu.

Katanya, penerbitan program menjurus secara khusus kepada ilmu pembacaan al-Quran juga membantu usaha meningkatkan minat serta kesedaran pentingnya ilmu qiraat diserapkan pada semua peringkat umur.

“Jakim sendiri melalui Darul Quran Jakim menawarkan Kursus Sijil Tinggi Taranum al-Quran sejak tiga tahu lalu. Kursus tiga bulan itu mendapat sambutan baik masyarakat termasuk qari dan qariah yang terbabit dalam majlis tilawah al-Quran,” katanya.

Beliau berkata, usaha berterusan dilakukan pihak Jakim berjaya mengubah persepsi penghafaz al-Quran yang sebelum ini agak malu untuk menyertai majlis tilawah apabila ramai penghafaz al-Quran mula menunjukkan minat.

Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-52 yang berlangsung lima hari di Dewan Canselor Universiti Teknologi Petronas, Tronoh, Perak, akan dirasmikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin sementara majlis penutup disempurnakan Sultan Perak.

Tilawah kali ini bertemakan ‘Wahdah Pemangkin Khaira Ummah’ mengajak umat Islam memahami bahawa penyatuan adalah agenda penting dalam hidup demi kelangsungan serta membina kekuatan Islam sejagat.

Seramai 12 hakim akan menyemak bacaan qari dan qariah. Mereka ialah Tan Sri Syeikh Ismail Muhammad, Tan Sri Hassan Azhari, Datuk Sheikh Sallehuddin Omar, Datuk Muhammad Hasri, Datuk Sha’ri Abdullah, Ahmad Termizi Mohamad, Nik Jaafar Nik Ismail, Ku Abdullah Ku Jusoh, Ismawi Duet, Syeikh Roslan Abdul Halim, Abdul Rahim Ahmad dan Mohd Farid Ravi Abdullah.

Johan qari dan qariah akan menerima wang tunai RM10,000, piala pusingan, piala iringan, pakej menunaikan haji, cenderamata dan sijil. Naib johan menerima wang tunai RM7,000, cenderamata dan sijil.

Tempat ketiga menerima wang tunai RM5,000, cenderamata dan sijil sementara penerima hadiah sagu hati membawa pulang wang tunai RM2,000, cenderamata dan sijil.

Sempena berlangsungnya Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-52, pelbagai program dirancang antaranya pameran oleh agensi kerajaan dan swasta yang akan mempromosikan produk barangan Islam serta perkhidmatan disediakan mereka.

Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-52 turut menampilkan kelainan dengan persembahan bacaan al-Quran secara berkumpulan orang cacat penglihatan menggunakan al-Quran tulisan braille.

Tidak ada komentar: