Selasa, 25 Mei 2010

MLM adalah skim PIRAMID??

Salam ukhwah,

Antara salah satu soalan popular dalam MLM ialah berkenaan topik MLM adalah piramid atau bahasa mudahnya MLM ni hanya memperkaya orang atas saja (upline lah tu). Ini adalah persoalan biasa dalam MLM yang sering dilontarkan oleh mereka2 yang tidak memahami MLM dengan sebenar2nya. Jadi bagi menjawab persoalan ini, saya kongsikan dengan anda jawapan dari salah seorang Sifu dalam Bisnes MLM ni

Sebagai pengamal MLM, sehingga hari ini sudah hampir 12 tahun melibatkan diri dalam dalam syarikat MLM terkemuka di Malaysia, saya sudah begitu masak dengan tanggapan begini... MLM adalah piramid... Sebenarnya ini adalah tanggapan negatif.. MLM adalah MLM dan pyramid scheme adalah piramid, sesuatu benda yang berbeza. Skim Piramid adalah bukan MLM, dan kalau MLM, ia adalah bukan piramid skim... Tetapi harus diingati... ada Skim Piramid yang bertopengkan MLM... MLM sebenarnya murni dan mulia.... (panjang lebar untuk dibincangkan)

Banyak yang saya jumpa prospek yang negatif yang mengatakan MLM adalah Piramid..!!, sedangkan mereka sendiri pun tidak tahu apa itu piramid.. Mereka berkata... Ah.. MLM semua sama je.. semuanya PIRAMID..!!?.. Bila dengar jawapan begitu.. aduh.. telinga saya mula berdesing.. tapi saya cool saja.. sebab saya tahu orang itu memang jahil dan tak tahu apa itu MLM..

Biasanya saya akan tanya kembali kepadanya... APA itu PIRAMID yang anda maksudkan..? dia sendiri pun terkebil-kebil dan tak tahu nak jawab.... bila saya mendesak lagi... Apa dia piramid tu.. yang menyebabkan anda tak suka dan "ellergy"..? Lalu dia menjawab... Ya..la Piramid la.. kita buat-buat nanti orang atas kaya, kita buat kerja untuk orang atas. Maka fahamlah saya maksud PIRAMID mengikut definasinya ialah, "kita buat kerja untuk orang atas, atau orang atas kaya disebabkan kerja kita"

Kalaupun betul MLM adalah PIRAMID (seperti yang difahamkan dalam dialog tadi), apa salahnya... Saya lantas berkata..."Kalau anda tak suka PIRAMID... Maka anda kena berhenti kerja (resign) di tempat anda bekerja sekarang....! Sambil terkebil-kebil beliau menjawab... Kenapa Pulak...? Ya la.. kena resign sekarang sebab anda tak suka PIRAMID... Tahukan PIRAMID yang paling besar adalah majikan anda, anda kerja macam mana rajin pun, gaji anda tidak boleh melebihi gaji Boss anda, Walau sekuat mana anda bekerja pun, anda TIDAK akan menjadi JUTAWAN, bahkan pemilik sayarikat anda atau majikan anda setiap tahun menukar kereta mewah.. !! Jadi kalau anda tidak suka kepada sistem piramid, mulai sekarang berhenti dari makan gaji yang mana anda mungkin sudah 20 tahun atau 30 tahu bekerja dengan baiknya demi untuk memperkayakan Boss atau Majikan anda.. Anda masih lagi tidak cukup wang.. Setelah 30th bekerja... wang sebanyak RM2449 untuk memulakan perniagaan burger pun tidak ada. sayangnya.. Adil kah sistem di tempat kerja anda..?

MLM tidak begitu... walaupun orang atas KAYA atau tauke syarikat menjadi semakin KAYA kerana usaha kita... itu biasa.. Sebab dalam dunia ini kita tidak boleh lari dari "Saling kaya memperkayai antara satu sama lain". Selagi kita hidup bermasyarakat, kita tidak boleh lari dari sistem ini. Tidak ada seorang pun yang boleh hidup tanpa bergantung kepada orang lain. Tauke kasut mesti berkawan dengan tauke baju, sebab dia juga perlu pakai baju dan terpaksa mendapatkan baju dengan membelinya dari tauke baju. Begitulah sebaliknya..

Maka MLM pun sama..Upline Kaya atau Tauke Syarikat menjadi kaya.. itu tidak menjadi masalah, sebab saya juga BOLEH menjadi kaya.. inilah yang dikatakan "Win-Win Situation..." Tidak seperti kerjaya makan gaji yang jelas piramid.. yang mana Bos dan Majikan sahaja yang boleh jadi kaya... dan kita hanya jadi KAYAP sahaja selepas 30 tahun bekerja...adakah ianya adil...???

Dulu semasa memulakan perniagaan MLM, setahun kemudian upline saya mendapat kereta mewah... kawan saya terus berkata.. Tengok..!! hasil dari kerja kuat kau, sekarang upline dah dapat kereta mewah... Saya menjawab... itu standard... kau pun kerja kuat di office kau, sampai malam pun kadang2 stay back... tapi boss kau juga yang pakai kereta mewah...engkau pakai kereta Iswara je.... Dia menjawab.... itu biasa ...makan gaji...

Selepas setahun setengah kemudian... saya juga mampu memiliki kereta mercedes mewah... Saya berkata kepadanya... Tengok...!! melalui MLM, orang atas boleh memiliki kereta mewah, itu tidak penting bagi aku... tetapi yang penting ialah "Aku juga boleh memilikinya.." Kau yang makan gaji, dari dulu kereta yang sama, bahkan Majikan anda dah tukar kereta mewah berkali-kali.. tapi anda masih lagi kereta yang sama.... ? kalau upline saya boleh berpendapatan RM50k sebulan... akhirnya saya juga boleh mencapainya... jadi,.... yang mana satu PIRAMID...

Fikir2kanlah!

1 komentar:

alihanafiah mengatakan...

Penerangan yang mantap...

Tahniah! Itulah gaya terbaik menerangkan kepada mereka apa itu piramid. Teruskan Saadon!!!